• ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
  • کد خبر: 10241
خودرو

یکی از مهم ترین راه هایی که خودروسازان می توانند به راحتی منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است، حال دو راه عمده برای تامین مالی از طریق بورس وجود دارد؛ اول انتشار اوراق صکوک و دوم نیز عرضه مستقیم خودرو در بورس کالا.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در مورد نخست شرکت سایپا سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از این اوراق را منتشر کرد و در سال جاری نیز قصد دارد بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان از این اوراق را روانه بازار کند.

در مورد عرضه مستقیم خودرو در بورس کالا نیز ابتدا قرار بود پراید به عنوان نخستین خودرو در این وادی مطرح شود، اما با توجه به اینکه قیمت گذاری پراید دستوری و به وسیله شورای رقابت صورت می گیرد، مقرر شد محصولاتی که قیمت گذاری آنها از سوی شورای رقابت تعیین نمی شود، در بورس کالا عرضه شوند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته موفق شد ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک در بورس تهران منتشر کند، این اوراق در مدت بسیار کوتاهی فروش رفت و در حال حاضر نیز خریدوفروش این اوراق در بورس تهران با استقبال اهالی بازار سرمایه روبه رو شده است و میزان قابل توجهی از این اوراق روزانه دادوستد می شوند.

به نظر می رسد خودروسازان باید یک تغییر استراتژی از نظام بانکی به سوی بازار سرمایه صورت دهند، چراکه سیستم بانکی سال هاست که گرفتار مشکلات عدیده ساختاری است و نمی تواند جوابگوی نیازهای به روز بخش صنعت و تولید کشور باشد، اما در طرف مقابل بازار سرمایه باتوجه به پویایی که از آن برخوردار است، می تواند پاسخگوی نیاز های صنعت خودرو باشد.

در همین زمینه مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران و کوروش پرویزیان رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران نظرات شان را درباره روش های تامین مالی خودروسازان بیان کرده اند.

*کوروش پرویزیان

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران

یکی از موضوعاتی که همواره در مورد نظام بانکی گفته می شود، این است که این بخش اقتصادی کشور آنطور که باید  و  شاید به بخش تولید کشور، از  جمله بنگاه های بزرگ تولیدی به خصوص خودروسازان توجه لازم را ندارد و آنها همیشه برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود و همچنین سرمایه در گردش با مشکل مواجه هستند، دیدگاه شما در این باره چیست؟

ابتدا باید به یک نکته مهم توجه شما را جلب کنم، اینکه منابع مالی شبکه بانکی محدود است و باید این امر را به عنوان یک واقعیت قبول کرد، از سوی دیگر نیازهای بخش تولید کشور از جمله در خودروسازی و قطعه سازی بسیار است. در این باره خودروسازان باید به چند توصیه و نکته توجه کنند تا بتوانند در این موضوع به اهداف موردنظر خود دست یابند.

این توصیه ها و نکات شامل چه مواردی می شود که باید خودروسازان آنها را رعایت کنند؟

نکته نخست این است که خودروسازان باید هزینه تولید محصولات خود را پایین بیاورند. دوم آنکه بهره وری و کارایی خود را افزایش دهند. سوم آنکه از هزینه های ثابت خود بکاهند، مورد چهارم هم این است که ساختار خود را بسیار چابک و روان و دست آخر نیز روش های تامین مالی خود را متنوع کنند.

در صحبت های خود به این موضوع اشاره کردید که خودروسازان باید روش های تامین مالی خود را متنوع تر کنند، بنابراین باید سراغ چه منابعی بروند؟

بازار سرمایه به عنوان یک ظرفیت بسیار مناسب می تواند در خدمت خودروسازان، بخش تولید و صنعت کشور قرار بگیرد. در همین زمینه سال گذشته شاهد بودیم شرکت سایپا به عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور، اقدام به انتشار ۵۰۰میلیارد تومان اوراق صکوک کرد و این اوراق بسیار مورد استقبال اهالی بازار سرمایه قرار گرفت، در همین زمینه سایر خودروسازان کشور از جمله ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز کشور و خاورمیانه باید سراغ انتشار اوراق صکوک بروند. استفاده از چنین ظرفیت هایی برای خودروسازان به راحتی امکان پذیر است و آنها می توانند به راحتی از این راه اقدام به تامین مالی کنند.

*مهدی پورقاضی

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران

نظام بانکی همواره بر این موضوع تاکید می کند که نمی توان همیشه پاسخگوی نیازهای بخش تولید کشور باشد، این در حالی است که تولیدکنندگان از جمله خودروسازان همواره با مشکل تامین نقدینگی روبه رو بودند. در این رابطه پیشنهاد شما برای حل این مشکل چیست؟

با توجه به اینکه نظام بانکی گرفتار مشکلات زیادی است، خودروسازان باید به فکر تامین مالی از راه های دیگر از جمله بازار سرمایه باشند، در حال  حاضر در تمام دنیا بسیاری از شرکت های بزرگ از طریق بازار سرمایه اقدام به تامین مالی خود می کنند.

در همین رابطه شرکت سایپا سال گذشته ۵۰۰میلیارد تومان اوراق صکوک منتشر کرد، این اقدام چه تاثیری بر وضعیت عملکرد این خودروساز دارد؟

استفاده از این امکان می تواند کمک شایانی به حل مشکل خودروسازان کند، چراکه آنها از طریق بورس بسیار سریع تر و آسان تر از نظام بانکی می توانند نیازهای نقدینگی خودرو را تامین کنند، این اقدام باید در صنعت خودرو و قطعه سازی تبدیل به یک الگو شود.

منبع: فرصت امروز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها