بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اهمیت و جایگاه صادرات و نقش پررنگ آن در توسعه چند جانبه برکسی پوشیده نیست. به لحاظ اقتصاد سیاسی وابستگی سالم اقتصادی کشورها به یکدیگر منجر به ایجاد فهم متقابل و توسعه سیاسی فی مابین خواهد شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، امیرعلی امیر باقری با اشاره به برنامه ریزی بورس کالای ایران برای حضور پررنگ در تجارت ایران با عراق اظهارداشت: عموما زیربنای تشکیل اتحادیه‌های سیاسی و نظامی حول محورهای اقتصادی بوده است، از طرف دیگر گشایش تجاری کشورها منجر به توسعه پایدار و ارزآوری و نهایتا ثروتمند شدن آن‌ها خواهد شد. هنگامی که مقصد تجاری اهمیت استراتژیک یا ژئوپلتیک برای مبدا صادراتی داشته باشد اهمیت این مورد دو چندان خواهد شد بنابراین همسایگان جغرافیایی از جایگاه ممتازی در این امر برخوردارند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: کشور عراق با ۳۴ میلیون جمعیت و ۱۲ محور ارزی به لحاظ سیاسی، امنیتی و عقیدتی اهمیتی استراتژیک برای ایران دارد، بازار عراق مطمع نظر کشورهایی، چون ترکیه، عربستان، اردن، امارات، مصر و چین است. این درحالی است که این کشورها در عرصه صادرات و سهم بازار، رقیبی برای ایران محسوب می‌شوند، بنابراین باید به ایجاد و توسعه زیرساختهای پایدار و مطمئن صادراتی و اصلاح موانع صادراتی اقدام عاجل کنیم.

امیرباقری یادآورشد: تحلیل بازار عراق تا حدودی پیچیده بوده و احساس امنیت سرمایه گزارنیز دستخوش این نوسانات قرار می‌گیرد، میانگین متحرک صادراتی سه سال اخیر رقمی حدود شش میلیارد دلارصادرات ایران به عراق را نشان می‌دهد که این رقم با توجه به پتانسیل بازار عراق می‌تواند بسیار افزایش یابد، ترکیه یکی از رقبای اصلی ایران در بازار عراق با شرایط پیچیده سیاسی-اقتصادی مواجه شده که فرصت مناسبی را برای گسترش سهم بازار ایران ایجاد کرده است.

وی افزود: موانع و دست اندازهای صادراتی به عراق به دو بخش درونی و بیرونی این کشور تقسیم می‌شود، موانع درونی عمدتا مربوط به اوضاع داخلی کشورعراق بوده و عمدتا از اختیار کشور صادرکننده خارج است، مضافا این موانع برای تمام مبادی صادراتی به این کشور موجود بوده و رقبا شرایط یکسانی برای فتح بازار این کشور دارند، اما می‌توان با تسهیل و استانداردسازی شرایط داخلی ایران و توسعه زیرساخت مسیر صادرات به این کشور را هموار ساخت، بورس کالا به عنوان مطمئن‌ترین زیر ساخت تجاری، می‌تواند نقش پررنگی در این مهم ایفا کند.

امیرباقری تصریح کرد: در حال حاضر پلتفرم بورس کالا می‌تواند نقش رگولاتوری را در مقوله صادرات ایفا کند، چرا که طرف ایرانی ملزم به ملحوظ نمودن کیفیت، استانداردها و ضوابط کالای پذیرش شده بورس کالا بوده و طرف عراقی نیز مراحل تسویه نقدی کالا را حسب ضوابط بورس کالا انجام دهد، بنابراین تولید کننده و مصرف کننده بروی بستر مدرن و مطمئن تجاری به یکدیگر متصل شده و احساس امنیت صادر کننده افزایش می‌یابد.

وی گفت: از طرفی قیمت نهایی محصول رقابتی، جذاب و واقعی بوده که برگ برنده‌ای در رقابت پایدار با کشورهای اخیرالذکر است، بورس کالا می‌تواند از طریق چارچوب بندی معاملات، عرضه و تقاضا را کنترل نموده و از دامپینگ جلوگیری کند، البته همگام با نفوذ بورس کالا در این عرصه، توسعه تفاهم نظام بانکی دو کشور درتسهیل انتقال پول و اسناد تجاری، ضروری به نظر می‌رسد ایجاد ابزارها و الگوهای تامین مالی جدید از جانب بورس کالا، گام دیگری در جهت تسهیل صادرات و تشویق ورود و ماندگاری شرکت‌ها در این حوزه خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها