کاهش-تولید-مس-در-چین.jpg

طی سال‌های گذشته در بسیاری از موارد محصولات مسی با مازاد عرضه مواجه می‌شدند، اما در حال حاضر و با گذشت نزدیک به ۵۰ روز از سال ۹۶، تقاضای مس در وضعیت مطلوبی قرار گرفته است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، تقاضای محصولات مختلف در هر زمان می‌تواند منجر به ایجاد رونق در بازار شود. تقاضای زیاد می‌تواند حاکی از فعالیت صنایع پایین‌دستی و یا به‌عبارتی فعالیت کامل زنجیره تولید باشد. در صنعت مس ایران، از سال‌ها پیش مشکلاتی در صنعت پایین‌دستی وجود داشت؛ به این صورت که به‌دلیل مشکلاتی نظیر تورم و وام‌هایی سنگین با نرخ سود بالا، صنایع پایین‌دستی مس که معمولاً درآمد کمتری دارند، قادر به فعالیت و سوددهی در چنین شرایطی نبودند. این در حالی است که با افزایش قیمت مس در سال گذشته، در کنار آن کاهش نرخ تورم در کشور به زیر ۱۰ درصد، کاهش نسبی نرخ سود وام تا ۴ درصد و در نهایت، نزدیک شدن قیمت مس به قیمت واقعی آن در بازارهای جهانی (که از تقاضای کاذب آن کاست)، صنایع پایین‌دستی توانستند تا حدی فعال و از حالت رکود خارج شوند.

بنابراین چندین ماه است که در بورس کالای ایران شاهد مازاد عرضه مس نیستیم و حتی تقاضا در برخی موارد به بیش از دو برابر عرضه می‌رسد. به‌نظر می‌رسد که با واقعی‌سازی قیمت مس در بورس کالا، یعنی برداشتن تخفیف یک درصدی، با یکسان‌سازی سطح رقابتی محصول داخلی با محصول وارداتی، از تقاضای کاذب این محصول کاسته شد و دست سودجویان را از بازار مس کوتاه کرد. با این حال این مراحل باید به‌دقت مورد بررسی قرار گیرند تا از وارد آمدن هر گونه شوک به‌صورت ناگهانی به بازار مس کشور جلوگیری شود و همه طرف‌های معامله از این اتفاق سود ببرند.

تقاضای مس در هفته سوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ نیز همانند ماه‌ها و هفته‌های گذشته بیش از عرضه بود. همان‌طور که نمودار ۱ نشان می‌دهد طی ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ تن محصولات مسی اعم از کاتد و مفتول از سوی تولیدکنندگان در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن حدود ۴ هزار و ۳۰۰ تن تقاضا وجود داشت. در عین حال تمامی محصولات عرضه شده مس نیز مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

نمودار ۱ حاکی از آن است که کاتد مس با ۱۷۰۰ تن، بیشترین محصول عرضه شده بود و در مقابل آن نیز نزدیک به ۳ هزار تن تقاضا وجود داشت که تمامی کاتد مس عرضه شده به فروش رفت. مفتول مس نیز دیگر محصول عرضه شده در بازار به میزان ۶۷۰ تن بود که تقاضایی در حدود یک هزار و ۳۱۰ تن داشت و در نهایت نیز این محصول به‌طور کامل معامله شد.

در عین حال نمودار ۲ نشان می‌دهد که شرکت ملی صنایع مس ایران با عرضه ۲ هزار و ۲۰۰ تن کاتد و مفتول مس، همچون همیشه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده در بازار بود و توانست تمامی محصولات خود را معامله کند. شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز ۱۰۰ تن مفتول را روانه بازار کرد و با تقاضای ۱۸۰ تنی در بازار، توانست تمامی محصولات خود را به فروش برساند. شرکت گیل‌راد شمال نیز توانست ۷۰ تن مفتول را در بازار عرضه کند و همه آن را مورد معامله قرار دهد.

منبع:اخبار فلزات

                                     

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها