سلطانی نژاد

مدیر عامل بورس کالای ایران از ورود پنج محصول به بازار آتی کالا خبر داد و گفت : بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است در سال جاری معاملات فیوچرز و آپشن روی کالاهای کشاورزی راه اندازی شود، بر همین اساس ذرت، جو ، زعفران ، پسته و قیر کالاهایی هستند که برای ورود به این بازار کاندید شده اند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامد سلطانی نژاد، پیش نیاز مهم بازار آتی را وجود بازار نقد قوی دانست و گفت: پیش نیاز راه اندازی بازار آتی ، وجود بازار نقد پر رونق برای این کالاها است. با راه اندازی بازار نقد قوی ، زمانی که کالا وارد بازار آتی می شود قیمت بازار نقد کالا ، مبنای معاملات بازار آتی قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه بورس کالا توسعه بازار آتی کالا است، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است در سال جاری معاملات فیوچرز و آپشن بر روی کالاهای کشاورزی راه اندازی شود، بر همین اساس ذرت، جو ، زعفران، پسته و قیر کالاهایی هستند که برای ورود به این بازار کاندید شده اند.

مدیر عامل بورس کالای ایران درباره راه اندازی بازار نقد افزود: برای راه اندازی بازار نقد هم نیازمند گواهی سپرده کالایی هستیم. زمانی که کالا تبدیل به گواهی سپرده کالایی می شود به طور روزانه می تواند مورد معامله قرار بگیرد. ضمن اینکه تولید کنندگان خرد محصول هم می توانند کالاهای خود را به انبار بسپارند و مورد معامله قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که بازار نقد قوی تشکیل نشود بر روی بازار فیوچرز نمی توان فعالیت جدی انجام داد، اظهار داشت: برای بازار پتروشیمی نیز برنامه هایی طراحی شده و قرار است برای برخی محصولات پتروشیمی و قیر بازار نقد قوی و آتی راه اندازی شود.

سلطانی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا روی کالاهایی که رونق بیشتری دارند مثل کالاهای رینگ صنعتی معدنی، بازار آتی راه اندازی نمی شود، پاسخ داد: در رینگ صنعتی معدنی هفته ای یکبار عرضه انجام می شود و تولید کننده قیمتی را مشخص می کند و خریداران سعی می کنند با رقابت به قیمت تولید کننده یا قیمت بالاتر برسند و معاملات انجام می شود.

وی ادامه داد: بازار نقد قوی، بازاری است که هر روز معامله در آن انجام شود و با اکتفای صرف به بازار هفتگی عرضه محصولات نمی توان بازار آتی راه اندازی کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران درباره معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا و سرنوشت خروج معاملات این محصولات از بورس کالا گفت: در سال گذشته حجم و ارزش معاملات پتروشیمی رشد قابل توجهی داشت. با ساز و کارهای تدوین شده مثل قراردادهای بلند مدت، برداشتن محدودیت هایی مثل سقف قیمتی و ایجاد امکانات برای صنایع پایین دستی، هیچ مشکل و ابهامی برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود ندارد و نفع شرکت های تولید کننده در این است که محصول خود را در بورس عرضه کنند.

وی ادامه داد: البته استثناء هایی هم وجود دارد و برخی اوقات ممکن است تولید کننده کوچکی وجود داشته باشد که در برابر ساز و کار شفاف مقاومت کند اما در هر حال همه باید تن به قانون بدهند.

سلطانی نژاد در خاتمه تاکید کرد: در معاملات محصولات پتروشیمی و کالاهای اساسی روش عرضه، ساز و کار معامله باید نظام مند و در بستر قانون باشد و شبکه توزیع مشخصی داشته باشد تا زندگی مردم عادی تحت تاثیر تلاطم های ناگهانی قیمت کالاها در بازار قرار نگیرد.

منبع: سنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها